Telefonul copilului: "Alo, am 11 ani şi viaţa mea nu mai are sens" - Stirile pe blog

Stirile pe blog

Vorbe.Fapte

Breaking

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Responsive Ads Here

luni, 3 ianuarie 2011

Telefonul copilului: "Alo, am 11 ani şi viaţa mea nu mai are sens"

Peste 14.000 de copii abuzaţi, neglijaţi sau singuri au sunat anul trecut la Telefonul Copilului (116.111). E însă nevoie de donaţii pentru dezvoltarea proiectului.



"Alo, Telefonul Copilului, bună ziua!", se aude imediat după primul ţârâit al telefonului. "Da, mami e cu tine? Mi-o dai pe mami la telefon?", continuă conversaţia. Şi telefonul sună permanent, uneori cei care sunt la celălalt capăt nu fac decât să respire puţin în telefon şi apoi să închidă. Sunt telefoane de verificare, cei care sună vor să ştie dacă e într-adevăr cineva la capătul firului, ca să-i ajute la nevoie. 

Ar putea părea o joacă de copii, dar în cămăruţa mică în care cele patru fete răspund la telefon se hotărăsc vieţile unor micuţi care îşi pun toată nădejdea în vocea care se aude. Ca într-un dispecerat al poliţiei sau al pompierilor, consilierele de serviciu sunt acolo ca să salveze vieţi. 

Decembrie, cea mai grea lună


"Alo, am 11 ani şi vreau să mă sinucid, viaţa mea nu mai are sens", s-a auzit într-o zi la telefon vocea speriată a unui copilaş. Acum e ceva mai linişte, dar luna decembrie rămâne una dintre cele mai grele. Pe lângă colindele cântate de voci cristaline, poeziile recitate cu emoţie sau doar poveştile prichindeilor cu chef de vorbă, la Telefonul Copilului se aud poveştile triste ale copiilor care au de luptat cu sărăcia, neglijenţa părinţilor, discriminarea colegilor, abuzul sexual şi emoţional, bătăile crunte.

Puşi în situaţia de a fi oameni mari, deşi unii dintre ei nici n-au împlinit 10 ani, copiii apelează la singurul număr de telefon care cred ei că poate ajuta.

La 116.111 au sunat, în 2010, peste 14.000 de copii, un bilanţ trist al unei societăţi care are încă multe probleme.
Iniţiatorii programului speră însă să se alăture şi alte companii de telefonie mobilă care să le pună la dispoziţie o linie care să poată fi apelată gratuit.

INVENTARUL APELURILOR

Colinde, mulţumiri şi cereri de ajutor 


"Deschide uşa, creştine, că venim din nou la tine!", se aude din receptor. Nişte copilaşi s-au gândit să-i colinde pe specialiştii de la Telefonul Copilului. Cei de aici nu mai numără telefoanele la care sunt întrebaţi dacă există Moş Crăciun sau dacă o să vină şi la ei. "Nu-i mai întrebăm dacă a venit Moşul la ei pentru că am făcut imprudenţa asta acum un an şi am întrebat o fetiţă. «La mine n-a venit niciodată Moş Crăciun», ne-a spus şi ne-am dat seama că există copii care nici nu ştiu de existenţa lui", a explicat Cătălina Florea, director executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului. 

Se acţionează imediat


În micul dispecerat e multă linişte. Consilierele aşteaptă apeluri. Au fost de multe ori în situaţia de a interveni imediat, cu ajutorul serviciilor de protecţie a copilului. Cazurile urgente, în care toată lumea este pusă în alertă, sunt cele în care vieţile micuţilor sunt în pericol.

"Am avut şi cazuri de tentative de suicid ale copiilor. Îmi amintesc de cazul unui băieţel din zona Moldovei care nu mai putea să suporte certurile şi bătăile din familie. A fost chiar spitalizat o perioadă, nu mai mergea la şcoală din clasa a doua pentru că mama lui i-a spus că e mult prea prost pentru a continua şi trebuie să rămână acasă. Acum ar fi trebuit să fie în clasa a V-a, avea 11 ani. Nimeni din familie nu comunica cu el, practic era şi izolat şi spune că îi e frică să nu mai fie bătut atât de rău încât să ajungă iar la spital. Şi şi-a dat seama că el n-ar mai vrea să mai trăiască şi ar fi mai bine să-şi ia viaţa", a povestit directorul executiv.

Băieţelul nici măcar nu ştia unde se află şi, prin urmare, consilierul i-a cerut să caute o persoană adultă care să-i explice la telefon unde se află băieţelul şi aşa au dat de el. "I-am explicat ce se va întâmpla dacă acceptă ajutorul nostru pentru că noi nu instituţionalizăm copii cu forţa, i-am explicat cum o să fie la centru. Vrem să fie informaţi, nu le spunem un lucru şi se întâmplă altul, vrem să fie totul transparent", a mai completat Cătălina Florea.

Din momentul în care copilul şi-a făcut curaj să pună mâna pe telefon şi până când s-a întors în familie au durat luni întregi de consiliere atât cu băiatul, cât şi cu părinţii. 

Abuz sexual în şcoală


Un alt caz tulburător a fost acela al mai multor fete de la o şcoală care au fost abuzate sexual de îngrijitor.

"Fetele din clasă s-au dus către poliţie şi poliţia nu le-a crezut şi acela a fost momentul în care ne-au cerut ajutorul. Există cazuri în care copilul acţionează aşa cum este corect, dar nu este crezut, de aceea un adult trebuie să ia atitudine şi să facă ceva. Copiii nu sunt lăsaţi de noi de izbelişte, în sensul că ele ne-au sunat pe noi, noi le îndrumăm să meargă la protecţia copilului şi protecţia copilului să rezolve. Atunci când vine vorba despre copii, noi suntem cei care luăm atitudine, nu lăsăm copilul să rezolve", a mai spus Florea.

Cei mai mulţi dintre copiii care apelează 116.111 se simt neglijaţi, ei ştiu că părinţii lor sunt ocupaţi, dar nu vor nimic mai mult decât să petreacă puţin timp cu ei.

"Dorinţele lor sunt minime din punctul nostru de vedere, adică o plimbare în parc cu mama, în weekend ar fi ceva nemaipomenit pentru ei şi noi îi încurajăm să-şi exprime do rinţe le. Noi ştim că o dorinţă nu poate fi refuzată de părinţi pentru că toţi îi vor fericiţi, dar îi încu rajăm să le spună, pentru că o dorinţă exprimată este primul pas spre materializarea sa", mai arată directorul executiv.

Criza economică se simte foarte puternic în rândul micuţilor. "Unii au început să sune şi pentru părinţi fiindcă ei văd în casă şi simt lipsurile pe care începe să le aibă familia şi unii dintre ei vor să vină în sprijinul părinţilor. Sunt, unii dintre ei, mult prea mici pentru a se gândi la aşa ceva, dar totuşi se gândesc. Sunt mulţi copii din mediul rural care sună şi pentru asta", mai relatează Cătălina Florea.

Şi din cauza lipsurilor, mulţi dintre ei nici nu frecventează şcoala. Sunt la fel de mulţi copilaşi care sună doar pentru a fi ascultaţi la lecţie, pentru a recita o poezie sau, pur şi simplu, pentru a vorbi cu cineva. Şi dacă ajutorul înseamnă pentru cei mai mulţi dintre ei doar să audă un "Alo" la timpul potrivit, cei de la Telefonul Copilului se simt împliniţi după un an de muncă. 

PROBLEME

De două ori mai multe abuzuri sexuale semnalate


Faţă de 2009, numărul apelurilor primite la numărul 116.111 a crescut cu peste 120% în cursul anului trecut. Peste 10.000 dintre cele 14.000 de apeluri au căutat la Telefonul Copilului un prieten.

Din păcate, numărul micuţilor care sesizează un abuz asupra lor sau a altor copii a crescut cu peste 60% faţă de 2009, fiind identificate şi de două ori mai multe cazuri de abuz sexual asupra copiilor şi trafic de minori. Alţi 40 de copii care prezentau risc de suicid au apelat Telefonul Copilului.

Copii trişti, neglijaţi, neînţeleşi, respinşi au primit consiliere psihologică de la specialiştii Asociaţiei Telefonul Copilului.

Deoarece numărul celor care au nevoie de sfaturi prin intermediul telefonului a crescut atât de mult în cursul anului trecut, asociaţia intenţionează să extindă, începând cu 2011, programul de lucru până la miezul nopţii, în fiecare zi a săptămânii. Acest lucru va însemna inclusiv că va creşte numărul specialiştilor aflaţi la dispoziţia copiilor care au nevoie de ajutor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Pages