Traian Băsescu, în Parlament: Aşa cum e scrisă Constituţia, nu e posibilă coabitarea. România trebuie lăsată să respire

Președintele Traian Băsescu a mers, luni, în Parlament pentru a adresa un mesaj pe probleme de politică internă, într-o şedinţă reunită a celor două Camere. Şeful statului a precizat încă de la începutul discursului că doreşte să vorbească strict de proiectul de revizuire a Constituţiei.

Aşa cum au anunţat, reprezentanții USL nu au participat la ședință, precizând că așteaptă ca șeful statului să renunțe la „acest plan irațional de reorganizare”.
Vezi AICI discursul integral susţinut de Traian Băsescu în Parlament
Iată cele mai importante declarații ale lui Traian Băsescu:
- Mă prezint în fața Parlamentului strict pentru problema de revizuire a Constituției

- Am considerat că este un gest obligatoriu de a mă prezenta în fața Parlamentului pentru a prezenta câteva elemente de revizuire a Constituției
S-a ajuns ca arestările de 29-60 de zile să fie o practică, iar după ce se constată că omul trebuie pus în libertate pentru că nu se confirmă faptele, niciun procuror nu răspunde




- România nu poate deveni un stat politienesc



- Nu putem tolera ca fără răspundere să facă politică domnii procurori



- De la președintele Senatului (n.r.Mircea Geoană) am primit o scrisoare prin care mi se solicită să introduc eu, ca inițiator, modificările în proiectul de revizuire a Constituție, solicitate de Curtea Constituțională. Acest lucru nu este posibil pentru că în decizia CCR sunt decizii pe care le pot accepta, cele care contravin articolului 152 din Constituție, dar sunt și propuneri care nu fac parte din intenția mea de revizuire a Constituție. Ca atare nu puteau fi introduse în proiect.



- Am considerat că cel mai corect lucru este să las Parlamentului libertatea de a accepta sau nu, atât propunerile din documentul Consiliului legislativ, cât și acelea din decizia Curții Constituționale





- Proiectul de revizuire a Constituției are în vedere următoarele aspecte:




- Transpunerea rezultatului referendumului din toamna anului 2009, și anume trecerea la Parlamentul unicameral și reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane



- Sunt motive temeinice pentru schimbarea structurii deoarece în actualul sistem cele două camere se comportă ca un sistem monocameral prin adoptarea tacită a legilor în prima camera sesizată și reprezentativitatea identică a senatorilor și deputaților



- Reglementarea unor probleme financiare ale statului



- Vă propun un sistem de legiferare mult mai eficient și care dă posibilitatea Parlamentului de a-si exercita cu adevarat rolul de autoritatea legiuitoare a țării



- Orice propunere legislativă va fi dezbătută în plen în două lecture la cel puțin 30 de zile distanță. În cadrul primei lecturi, dezbaterile și votul se vor face pe articole, iar în cadrul cele de-a doua lecture se vor face pe articole, urmate de votul final pe întreaga lege



- Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative în procedură de urgență, prin reducerea termenului de 30 de zile



- Am avut în vedere responsabilizarea activității puterii judecătorești prin instituirea unei răspunderi a magistraților și prin creșterea transparenței activității CSM. În acest sens am dispus ca reglementarea răspunderii judecătorilor și procurilor să se facă prin lege organic



- Avem prea multe decizii la CEDO care amendează statul român pentru că mulți dintre petenții din România nu-și găsesc dreptatea în justiția românească



- Am propus obligația judecătorilor de a se supune Constituției, legii și deciziilor CCR al căror caracter obligatoriu nu a fost întotdeauna respectat de instanțele de judecată



- Aşa cum e scrisă acum Constituţia, nu e posibilă coabitarea, decât dacă preşedintele devine un instrument al unei majorităţi, când poate fi demis oricând cu un vot





Băsescu, despre modificările Constituţiei



- Am considerat că președintele României să nu mai fie parte a CSM, chiar și numai prin prezidarea ședințelor acestui for




- Pe de altă parte, activitatea CSM trebuie să fie una transparentă, iar din acest motiv am propus interdicția adoptării deciziilor CSM prin vot secret și obligativitatea motivării acestora



- Am propus ca mandatul membrilor CSM să nu poată fi prelungit sau reînnoit



- Am considerat că avem nevoie de clarificarea raporturilor instituționale între Parlament, președinte și Guvern, știut fiind faptul că problemele apărute între aceste autorități publice au condus la adevărate blocaje, a căror soluționare a depins deseori de deciziile CCR



- Tinând cont de jurisprudența CCR am propus clarificarea raporturilor constituționale dintre președinte și premier, în ceea ce privește revocarea și numirea unor membri ai Guvernului, prin instituirea consultărilor prealabile între cei doi



- Am introdus o restricție, respectiv posibilitatea Guvernului de a-și angaja răspunderea o singură dată în aceeași sesiune, cu excepția legii bugetului de stat și a asigurărilor sociale



- Un alt aspect al proiectului de revizuire a Constituției este legat de condiționarea procedurii de suspendare din funcție a președintelui de avizul favorabil al CCR întrucât numai CCR este garantul supremației Constituției. Prin această modificare se asigură că demersul Parlamentului de suspendare a sefului statului este unul constituțional și se realizează un echilibru între președinte și Parlament, cu privire la suspendarea din funcție.



- Trebuie să lăsăm țara să respire prin două aspecte fundamentale: reducerea agențiilor guvernamentale și transferul atribuțiunilor către administrația locală iar al doilea aspect crearea spațiului de dezvoltare a proiectelor regionale, care nu se poate face cu organizarea administrativă de tip județ.





Traian Băsescu: România trebuie lăsată să respire



- Am optat pentru mărirea la 48 de ore a duratei până la care se poate reține o persoană. Cred că un termen de 48 de ore e și în avantajul celui reținut, pentru că își poate asigura o apărare corespunzătoare, dar și al judecătorilor, care au timp să-i mai întrebe pe procurori și despre soliditatea probelor




- În statele în care vedeți datorii foarte mari s-a făcut ca la noi în 2007 și 2008: Când s-au apropiat alegerile au pierdut hățurile finanțelor și au înființat programe prin care să dea tot mai mulți bani pentru voturi. Nu e România singura țară în care politicienii au avut neînspirația să cumpere voturi cu bani publici.




Băsescu, în Parlament: Sunt motive temeinice de schimbare a structurii Parlamentului
Reacții:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu